söndag 23 augusti 2009

Valp-dagen!

Då var det dags att åka till Vansbro för att hämta hem valparna. Strålande sol hade vi dessutom, vilket gjorde den långa resan trevligare. Väl hos Allette så fick vi även hälsa på hennes mamma som var på besök. Vi fikade och började skriva i alla papper som måste finnas när man köper/säljer hundar. Valparna badades innan vi fick dom så att de doftade neutralt och tog ut dom i solen för att torka och prova deras koppel för första gången. Allette fick efter ett tag ett samtal från en annan som plötsligt var på väg för att hämta en valp, så hon fick lite brottom att fixa med vetrinären med den hunden. Hon hade 5 minuter på sig att komma dit så vi beslöt oss att då åker vi hem fast Allette sade att vi kunde vänta, för det skullle ta 30 minuter tills hon var hemma igen. Men ve beslöt för att åka hem.

Valparna fick åka i buren (som dom redan var vana med att vara i så det var inga problem alls. Milo fick sitta i sin korg brevid och jag i baksätet för att hålla koll på alla och eventuellt trösta någon.

Himmel vilket liv det var på Gizmo! Han ylade och tjöt som en stucken gris ända till Rättvik innan han slutade, medans Mojo redan sov. Han sade inte ett ljud utan började med att komma upp till hörnan på buren som var närmast mig för att lägga sig ned och slicka och gnaga på mina fingrar ett tag tills han bestämde sig för att sova. Han sov nästan hela resan hem medans Gizmo som tjutit mesta delen och mot slutet lite nu och då började bli helt slut. Så när jag stoppade in handen mellan gallret och smekte honom försiktigt så lugnade han ned sig och föll i sömn. Äntligen tyst.

Milo skötte sig jättebra under resan. Han bara satt eller gåg och tittade på valparna och undrade nog vad i hela livet de ylade för.


När vi kom hem och valparna fick först hälsa på grannarna som kom upp och tittade på dom (de viste att de kom hem idag) så tog vi dom in för att släppa dom i deras hage. Aj aj aj... inte bra! Det visade sig att denna typ av kompostgaller var inget bra val all. De var direkt på väg genom hålen. Huvudet och nästan skuldrorna kom genom så vi fick tänka om helpt och snabbt. Det blev att hela köket blev deras trots min rädsla för att de skall gnaga på möblerna jag ärvt från mamma och jon jag verkligen gillar. Det får gå som det går helt enkelt.

Gizmo gnagde på ett bordsben ganska fort och jag sade ifrån tre gånger innan han slutade, Mojo en gång. Jag letade fram en leksak (tuggrepet som är Milos) så de kunde leka och tugga på det istället. Först luktade de på det och undrade vem sol lekt med det men tillslut struntade de i det och börja leka med det. BRA! tänkte jag. Klockan var förmycket så lamsteken var bara att glömma, så jag sände mannen min till Pizzerian för en kebabtallrik medans jag stekte två isterband till mig. Lammet får vänta tills imorgon.

Så började ylandet igen som jag tolkade som MAT!! så jag hällde upp åt dom och de kastade sig över det. Det vart tyst igen ... härligt..... Jag studerade de små liven som nu busade lite efter maten men det dröjde ej länge innan de hoppade upp i korgen och somnade, men det varade ej längre så jag beslöt att ta ut dom på tomten så de kan göra ifrån sig. När min man kom hem med kebabtallriken så var jag redan ute med hundarna på tomten och Milo hade det tufft. De tror ju att han är en tik och vill snutta på honom, men han var rädd om snoppen och pungen och sprang undan hela tiden. Min man satte sig på altanen (inglasade) för att äta och jag släple in alla hundar till honom så jag kunde stänga ytterdörren som stod öppen. Därefter släpte jag in Milo i huset och tog valparna och bar in dom till köket. Då var det dags att plocka upp efter Gizmo som bajsade ute och fick massor med beröm för det, även när de båda kissade ute.

När maten var avklarad och valparna nu lagt sig och skulle sova så satte vi oss framför TVn med en kopp té och vilade. Vi tittade på ett inspelat avsnitt av Gardeners World från förra veckan som jag ej tittat på ännu. Valparna tjöt lite nu och då men vi överlevde och fasade första natten. Hur skall detta gå?

Skall jag sova nu?

Dags att sova lite nu kanske?
Japp! I'm out!Jag med, hos Matte!
Japp, jag gillar Matter ben som kudde.

Här är det tryggt.
Mjukt och skönt.
Trött, trött, trött...
Åter i korgen men Mojo sover fortfarande.
Ut och bajsa och kissa och busa!
Förlåt att bilden är suddig, men här går det undan!
Trött efter leken ute.

Jag sover ensam igen...
När det var dags så sov de redan och vi lät fönsterbelysningen vara på och smög upp till sovrummet med Milo i hälarna. Min man satte i öronproppar och jag sov utan då jag var väckarklockan. Han hade satt den på 06:00 för att han skall in med sin fil till verkstaden och ville vara säker på att han ej skulle försova sig. .... så nu får vi se hur det går.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar