lördag 26 september 2009

Valp Test!, Mammas kollonilott och hennes grav

Idag så är det en stor dag för valparna. De kommer att få vara ensamma i 5 timmar för första gången, då vi måste ner till Stockholm för att tömma mammas kollonilott på de saker som jag vill behålla då mamma hade betalat för hela året, trots att hon viste att hon troligtvis ej kommer att se den i år (vilket hände). Men vi har en bekant som stöttat och hjälpt mamma i alla år som har tagit hand om kollonilottens sista år. Så det fanns ingen tid för att sitta på täppan och fika och prata minnen då vi hade ont om tid.

Strålande väder fick vi vilket var tur och undan gick det på vägarna och mycket beroende på vädret och lite trafik. Vi kom fram och hälsade på Larsa (som han heter) och satte igång med vad som skulle göras. Innan jag satte igång så tog jag några sista bilder av lotten som minne. Oj vad vi har spenderat tid här genom åren och även de 8,5 åren jag hade min lott här snett emot mammas. Vi fick även med oss lite morötter, lök och rödbetor utöver de buskar och plantor jag ville ha med mig samt verktyg. Därav att vi ej kunde ha hundarna med oss. När vi fått ihop det jag ville ha så var det bara ett säga hej och sätta fart till gravplatsen för att hälsa på mamma lite och få se hur gravstenen ser ut i verkligheten.

Väl på gravplatsen så slog en konstig känsla till innom mig. Att plötsligt stå där vid graven och nu med stenen på plats kändes så overkligt men samtidigt så bekräftande på att nu är det över. Mamma är död och begraven.

Hoppas ni ej tar illa upp att jag visar gravstenen, men jag är så stolt över den, för mamma sa många gånger att hon ville ha en vitsippa på stenen och vitsippor strödda över kistan. Vi hade sådan tur att jag och min man bor där vi bor så att vi kunde fortfarande få tag på vitsippor, för i Stockholm var dom redan överblommade. Så mamma fick sina vitsippor strödda över kistan samt två stora handbuketter från mig och min man som vi slängde ner i graven, och naturligtvis vitsippan på stenen. Hon är säkert jättestolt och glad över att vi (min bror och jag) såg till att detta blev verklighet.

Älskar dig mamma och kommer alltid att göra, och det vet du.



Med tårar i ögonen gick vi sedan åter till bilen för att åka hem till Järbo och valparna innom de 5 timmar vi satte som mål.

Vi kom hem EXAKT på minuten 5 timmar senare. Så vi klarade av vårt mål.

Nu var det att se vad valparna lyckats med.........Jag öppnade dörren och gick in mot köket och där står lilla utbrytarkungen Mojo vid grinden mellan köket och hallen viftande på svansen och var så glad att se mig. Jaha!! då har han lyckats ta sig över hagen igen och kutat omkring i köket medans Gizmo satt kvar i hagen. Han är för stor och klumpig för att ta sig över. Så Kiss och bajs..... Mojo hade kissat vid grinden och Gizmo hade både bajsat och kissat inne i hagen. Vi vet om det är Gizmo som bajsar för han lägger pärlband. Så vi "köpte" detta och torkade upp efter dom och tog de ut på prommis. Alla plantor mm fick stå på altanen över natten för jag hinner ej plantera allt ikväll så det får bli morgondagens jobb efter att vi städat inne och bilarna blivit städade.

Nu skall vi gosa med hundarna i soffan innan de skall sova i sin nya stora bur.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar