fredag 2 maj 2008

Milo har lärt sig "Ligg".

Idag Fredag ville jag testa kommandot Ligg igen då min man har under några dagar övat det med Milo genom att ha en godis i handen och att efter sagt Sitt! hålla pekfingret mot golvet samtidigt som han säger "Ligg". Jag ville nu testa om jag kunde få honom att göra det utan att jag pekar mot golvet. Så jag bad Milo att komma och sedan sitta varpå han började titta på mina händer, så jag höll påda händerna bakom ryggen och Milo tittade på mig. Jag sade Ligg! Och till min stora förvåning gled han ned på magen och låg ned. Jag blev så förvånad och glad och naturligtvis fick han sitt godis och massor med beröm. Så jag ville prova det igen. Denna gång fick jag säga Ligg två gånger innan han lade sig ned. Jag provade ytterligare två gånger till och jag kan nu säga att Milo lärt sig ordet Ligg! När min man kom hem så sade jag detta till honom varpå han ville testa det på samma sätt som jag gjorde, med andra ord inga fingrar nere på golvet. Milo lade sig direkt och min man vart så förvånad och glad han med, så Milo fick göra detta två gånger till och fick massor med beröm och kel från honom med. Vilken fantastisk hund! Han är så härlig och vi tycker han lär sig så fort. Min man hade köpt fästingshalsbandet och en fästingpenna med lasso öggla och när vi pratade om giftet i halsbandet och att man ej kan gosa med honom på samma sätt längre och hela tiden tvätta händerna så fort man klappat honom och att han ej får hälsa på barn eller annat folk utan att de måste tvätta händerna mm så beslöt vi oss för att EJ använda halsbandet utan hålla oss till "pennan". Vi kan ju inte tänka oss att ej kunna gosa med Milo i fortsättningen bara för fästingshalsbandet, så det blir inget. Nu får vi ha bättre koll på honom istället så fort vi varit ute och innan han kommer upp i sängen med oss på kvällen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar