lördag 29 mars 2008

Blåsigt väder

Idag blåser det stora vindar och när Milo och jag kom ner till fältet för att springa så anade jag att han inte kommer att vilja vara kvar länge. Jag släppte lös honom och han drog som en avlöning och kom åter och spran cirklar runt mig i en rasande fart. Så jag tänkte; Han kanske vill springa lite idag trots blåsten, men "ack" vad jag bedrog mig. Jag kom bara knapt halvvägs ner på fältet innan han gav upp. Han sprang upp på grusvägen och tvärstannade där och vände sig om mot mig. Jag lockade på honom flera gånger men han gav tillslut ett bestämt skall som jag tolkade att "jag vill hem nu!". Så jag svarade OK, vi går hem. Han hade ju redan gjort ifrån sig vilket var det viktigaste. När jag kom närmare honom så började han springa iväg mot vägen in till villaområdet så jag sade åt honom att stanna vilket han gjorde och satte sig ned och inväntade mig. Jag kopplade honom och vi gick hem. Han är för rar den lille!

Har dessutom börjat att träna honom att ej dra i koppel med varierande resultat. Men vi skall nog lösa den biten på ett eller annat vis.

En annan sak som oroar mig är hans matlust. Han får sin frukost på morgonen men sniffar bara på den och går därifrån. Jag får vänta tills runt lunch innan han vill äta första skålen!!?? Sedan så kommer andra skålen vid middagstid och samma sak igen, han bara sniffar på det och låter det vara och när vi varit ute på sista kvällspromenaden innan sängdas så springer han fram till maten och äter. Så vi får honom bara att äta två gånger om dagen, Lunch och sen kväll (nästan natt). Hur löser man detta på ett bra sätt?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar